“Intentem cuidar aquesta informació de proximitat que no surt enlloc més”

Glòria Sala. 33 anys. Periodista i cofundadora de Surtdecasa Ponent.

La Glòria és una noia que mai para quieta. És una periodista molt desperta, però a més, és una gran activista cultural. Per això, el nou projecte que ha arrencat junt amb l’Anna i el Jordi, li va com anell al dit, ja que reuneix dues de les seves principals passions: el periodisme i la cultura.

Com va començar Surtdecasa?
Tot va començar l’estiu del 2013. Feia mig any que no tenia feina i no en trobava. Vaig buscar-ne, però l’únic que sortia era feines gairebé insultants del mal remunerades que estaven. L’Anna, una amiga de la carrera, tampoc tenia feina, i sempre em comentava que havíem d’arrencar algun projecte juntes, però no sabíem què. I parlant se’ns va acudir fer una agenda cultural.

surtdecasa_granA Lleida no n’hi ha cap altra oi?
Exacte, crèiem que a la província es fan moltes activitats, però que no hi havia una plataforma digital on es recollissin totes. A tots ens ha passat que vas a veure una obra a Barcelona i al cap de dues setmanes resulta que la fan a Balaguer. O que s’organitzen coses a Guissona, on el radi de difusió és petit, i la informació no arriba a Lleida, per exemple, i no hi ha tanta mobilitat com hi podria haver.

I vau decidir llançar una agenda cultural en digital.
Bàsicament per una qüestió econòmica, el paper i la impressió són cars. Abans de tot, per això, vàrem fer un treball de camp de la plana de Lleida, mirant si realment seria viable pel nombre d’activitats i així assegurar-nos que no teníem una percepció errònia. I efectivament, d’activitats se’n feien, i moltes.

gloria_sala_3456_lqI d’aquí a adherir-vos al portal Surtdecasa?
Vaig descobrir que el projecte que volíem tirar endavant ja existia, es deia Surtdecasa.cat i el portaven dues noies de les Terres de l’Ebre des de feia 3 anys. Havien obert més delegacions a diferents parts de Catalunya, i vàrem pensar que potser fóra bo aprofitar les eines que ja tenien desenvolupades i adherir-nos a un projecte que estava en clara expansió. Les fundadores de surtdecasa.cat ens van dir que hi havia un noi de Poal, el Jordi, que feia temps que hi estava interessat, i els 3 vàrem decidir arrencar la pàgina.

Quines funcions teniu?
Doncs l’Anna i jo ens encarreguem més dels continguts i el Jordi és l’administratiu i comercial de l’empresa. A més, hi ha un tècnic informàtic que compartim tots els membres de surtdecasa.cat, que és el portal mare que aglutina les zones obertes fins ara: Terres de l’Ebre, Penedès, Camp de Tarragona, Empordà i Ponent. A l’octubre va néixer el Vallès Occidental.

I com us distribuïu les comarques?
L’Anna s’encarrega de la Noguera i el Segrià, exceptuant Lleida ciutat. El Jordi porta Lleida ciutat i el Pla d’Urgell, i jo cobreixo la Segarra, les Garrigues i l’Urgell.

gloria_sala_3461Quins tipus de temes cobriu?
Fer un web de cultura és un web que caduca cada dia, i t’obliga a moure’t molt. Fa només 5 mesos que hem tret la pàgina web, i no hi ha tant contingut com voldríem. Durant aquests primers mesos ha coincidit el llançament amb un munt de burocràcia administrativa per constituir l’empresa, una feina que no es veu però que hi és, i tampoc t’ho posen fàcil.

5 mesos i ja heu aconseguit 3500 fans al Facebook, no està gens malament…
Havíem de sortir a l’abril i vàrem acabar sortint al juny perquè surtdecasa.cat estava en ple procés de renovació de la pàgina web. Llavors, per anar fent boca, primer vàrem començar només amb el Facebook. El primer dia ja teníem 1.000 fans a la pàgina, no ens ho podíem creure.

Quantes visites teniu al web?
Doncs estem sobre les 500 visites diàries.

Què és millor per arribar al públic, xarxes socials o web?
Crec que les xarxes socials, tot i que ara per ara la font del tràfic al web ve en un 50% de xarxes socials i l’altre 50% va directe al web. Tothom mira el mur de Facebook perquè no té temps de seguir tots els webs que voldria, i molts d’aquests no et visitaran a no ser que apareguis als seus murs. Per mi és una eina de difusió dels continguts del nostre projecte, que és el web.

D’on venen les visites?gloria_sala_3454_lq
Lògicament hi ha visites d’arreu de la província de Lleida. Però curiosament, tenim moltes visites de Barcelona. Que és gent que viu a Barcelona però que és de Lleida o de gent que és de Barcelona i que estiueja a Lleida.

Com alimenteu l’agenda?
Diem que fem una mica de CSI. Hem fet una batuda important visitant ajuntaments, i ara ja ens arriba molta informació, però has de fer molta feina de rastreig a les xarxes socials, que és on hi ha tota la informació. I t’adones que les entitats són el millor servei de premsa, perquè es mouen el que faci falta i et fan arribar el que necessitis.

En què es basa el negoci?
Hi ha un doble finançament. D’una banda, la publicitat contractada a través de banners al web. Després també fem convenis amb els ajuntaments. Els oferim un paquet que té una quota anual. Això inclou 4 reportatges d’actes o festes que a l’ajuntament li interessi promocionar. La quota també depèn del nombre d’habitants del municipi, així també s’ajuda als que tenen menys recursos, tot i que la quota sigui baixa.gloria_sala_3450

Així Tàrrega va ser client segur, havent-hi la Fira…
No et pensis. Les ciutats grans moltes tenen servei de premsa i els seus canals propis de difusió, i no els hi fa falta. En canvi, els pobles i ajuntaments petits sí que tenen problemes per arribar al gran públic, ningú els fa cas, i nosaltres intentem cuidar aquesta informació de proximitat que no surt enlloc més. Per exemple, a la Festa Major de Cubells s’hi posen 2.000 persones el divendres però no surt enlloc, i si comentes que vols fer-los un reportatge, t’obren les portes sense problemes. Creiem que la cultura és cultura, sigui de Cubells o de Barcelona.

Teniu pensat treure una aplicació de mòbil?
Hi estem treballant. A l’Ebre ja la tenen, però és una versió antiga de la pàgina web anterior. Serà una app comuna, que compartirem amb la resta de surtdecasa.cat. És una aposta molt potent, amb cercador, geolocalització… Hi creiem i a més molta gent entra al web per tablet i per mòbil, per la qual cosa té tot el sentit del món.

Fotografies de la Glòria i text: Roger Vilaseca
Fotografies de l’equip: Surtdecasa Ponent

Enllaços d’interès:
Web Surtdecasa Ponent – http://surtdecasa.cat/ponent
Twitter Surtdecasa Ponent – https://twitter.com/SDC_Ponent
Facebook Surtdecasa Ponent – https://www.facebook.com/SurtdecasaPonent

Twitter Glòria Sala – https://twitter.com/GloriaLaSala

Deixa un comentari