Roger Codina. 35 anys. Cofundador de Fent País.
Fent País va començar, com tantes altres empreses, d’una conversa de bar entre amics, l’any 2011. Però no és fins a principis del 2012 que el Marc, el Tom, el Nil, l’Ariadna i el Roger, tots bagencs, es posen a treballar de valent per tirar endavant el seu projecte de consum d’oci i turisme responsable i 100% català.
Quina política seguiu a Fent País que us diferencia de la competència?
Alguns de nosaltres veníem del sector de les cooperatives de consum de productes ecològics o de proximitat. D’aquí que la idea inicial del projecte intentés portar aquest model a temes de lleure, oci i turisme. Així va sortir la idea de fer un producte, que va ser la caixa regal. Ja existia, però a nivell de tot l’Estat espanyol, amb propostes sense cap tipus de criteri i molt generalista. Ens va semblar que aplicar aquest format de la caixa regal però només a Catalunya, escrit en català, i més enfocat a un turisme més responsable, de proximitat, més local podria ser una manera que podia funcionar.
Ara mateix teniu quatre guies diferents.
Sí. Vénen diferenciades pel preu, la guia verda costa 39.90€; la blava, 79.90€; la taronja 119.90€, mentre que la vermella 179.90€. La idea de la caixa regal és agrupar moltes propostes dins d’un mateix preu. A totes les guies hi ha les mateixes categories: allotjaments, gastronomia, cultura, natura, aventura, benestar i productes. En funció del preu, però, hi ha una sèrie de propostes o altres, sempre intentant que tot sigui, com a mínim per a dues persones.
Així seria com una Smartbox?
A part del que comentàvem de propostes de turisme responsable i de proximitat, el que ens diferencia més d’altres empreses com “Smartbox” són les categories de natura i cultura, que no ho tenen. Les activitats de natura i cultura són rutes amb un guia, com per exemple, temes de fauna, veure voltors, visites culturals… El que tampoc tenen la resta d’empreses, són les visites a productors: una cerveseria artesana, veure com fan formatges o mató… Les guies també incorporen subscripcions a revistes com Sàpiens o diaris com l’Ara. I també hi ha el tema de productes, ja que pots bescanviar el xec per productes i te’ls envien a casa. Sorprenentment, estan tenint molta sortida!
Controleu a la perfecció el que té èxit i el que no?
És clar! Però el nostre gran problema és que no coneixem els nostres clients. És a dir, sabem quines són les activitats que es consumeixen, però no tenim informació sobre el perfil de gent que en fa ús. El que vàrem incorporar en aquesta darrera edició és el fet de poder regalar el tema de ser soci de la cooperativa. Nosaltres tenim una altra secció que és fer-se soci de la cooperativa per 20€ i tens uns descomptes a una sèrie d’establiments que col·laboren amb nosaltres ensenyant el carnet de soci.
Imagino que el que és més complicat per a vosaltres és aconseguir tota aquesta cartera de proveïdors.
El més complicat va ser la tasca comercial. Vàrem començar amb la tasca comercial al febrer del 2012 i la primera guia va sortir a l’abril de 2013. Vàrem tardar un any per treure només una guia que contenia la meitat de coses del què hi ha a les actuals! La segona edició va ser la primera amb quatre guies, i va sortir al Nadal del 2013. El Nadal passat (2014), ha sortit la tercera edició, que segueix amb quatre guies però més ampliada i amb més propostes. Actualment estem treballant en la cinquena edició i ens agradaria que ja fos una edició força definitiva: que totes les guies continguin un bon ventall de propostes de tots els tipus. A partir d’aquí, ens podríem centrar en d’altres productes, propostes i línies, ja que inicialment no només volíem centrar-nos només en aquest producte. Però ens ha requerit molt d’esforç comercial, l’hem anat consolidant i cada vegada ens exigeix menys feina comercial.
Us heu de comprometre a uns mínims de gent amb els vostres establiments?
No. En general, els establiments estan bastant cansats que tothom els demani quotes fixes per coses que els hi costa una mica de veure realment quin rendiment i retorn hi tenen. Nosaltres anem a comissió: quan et ve algú, ens quedem una comissió. Clar, nosaltres ho paguem tot. Ho distribuïm per tot Catalunya i ho veu molta gent. Si al final no hi va ningú, no cobrem res als establiments.
Clar, la impressió de les vostres guies no és econòmica, que diguem.
Sí, i és que volem fer-les amb qualitat. A nivell de vendes estem contents. Portem unes 9.000 vendes des que va sortir. Però tot i així, en cada venda de les guies hi ha un marge tant ajustat que al final costa que surtin els números.
I si us passeu a la venda online?
Tenim clar que volem anar cap al tema online. Està clar que si venguéssim el mateix però sense les guies impreses, el nostre benefici canviaria molt! Però el món online és molt difícil, la gent t’ha de conèixer. Per exemple, nosaltres, a través de web no venem gairebé res, mentre que a botigues n’estem venent unes 300 al mes!
Pel que fa al vostre canal de vendes… veneu a la botiga el vostre producte i ella cobra al consumidor final, o bé vosaltres cobreu a la botiga un cop ho ha venut?
Exacte. Nosaltres ho deixem en dipòsit a la botiga. Com que per defecte tots els codis estan desactivats (per si algú ho roba, per exemple), quan la botiga ho ven ha d’activar el codi del xec regal per un any -renovable a dos- i automàticament el sistema ja emet la factura, fa la domiciliació i transferència. A nivell informàtic ho tenim treballat, ens estalvia força feina.
Teniu oferta per a empreses?
És un dels nostres objectius pel 2015! De moment no, però ho tenim previst. Aquest Nadal vàrem tenir una comanda d’uns 4.ooo€ d’una empresa que va voler incorporar una guia de “Fent País” al lot de Nadal dels treballadors. Nosaltres no estem acostumats a rebre factures d’aquests imports! I és clar que hem de tirar cap aquí.
Fotos Roger Codina i text: Roger Vilaseca
Fotos activitats: Fent País
—
Enllaços d’interès:
Web – http://www.fentpais.cat/
Facebook – https://www.facebook.com/fentpaiscat
Twitter – https://twitter.com/fentpaiscat
Youtube – https://www.youtube.com/channel/UCqPMfgku0YEy4R9Q0XqwX1g
Un pensament sobre ““El nostre producte és totalment català i va enfocat al turisme de proximitat””