“A iOptics tractem pacients, no clients”

Gerard Acín, 30 anys. Fundador d’iOptics.

El Gerard és un cerverí que ha estudiat Òptica i Optometria i té un postgrau i un màster de la Universitat Europea de Madrid.  Als 23 anys va obrir una òptica amb un altre soci, però per diferències comercials i professionals, va decidir agafar un altre camí en solitari, tot i que encara conserva el 50% de l’anterior societat. Ara diu que no té una òptica sinó un centre d’optometria. Es diu iOptics i és a Sant Gervasi.

Què és el que busques amb iOptics?
És un concepte més a nivell clínic que no pas comercial. Actualment el sector de l’òptica s’està dividint en dos grans grups, un és el grup de franquícies, que és preu, i després hi ha el grup d’optometristes especialistes, més terapèutic. En una franquícia seràs un client, i a l’òptica d’optometria seràs un pacient. Hi ha una gran diferència, perquè nosaltres prescrivim ajudes visuals i a la franquícia vas a comprar-te les ulleres com si anessis a una sabateria.

Acin_646_4308I com ho aconsegueixes?
La visió no es centra només en veure-hi bé. iOptics és un conjunt de professionals, des de l’optometrista, a l’oftalmòleg, el logopeda, psicòleg o teràpies alternatives com la hípica. Per exemple, tractem pacients que tenen problemes de concentració visual, que són dislèxics. En ells utilitzem l’optometria comportamental amb prismes siamesos per canviar-los la percepció del que ells veuen.

Així doncs, estem més acostumats a les franquícies?
Les ulleres són pròtesis, el problema és que els que les necessiten a vegades es centren més en les ulleres que no pas en el vidre. Tu preguntes als pacients que vénen: “Els teus vidres saps de quina marca són?” I no t’ho saben dir, quan els vidres són els teus ulls! Aquí és on les franquícies fan negoci, s’aprofiten del desconeixement dels seus clients en la qualitat dels vidres. Cal fer pedagogia, altres empreses m’han sol·licitat els meus serveis com a optometrista. Actualment sóc assessor d’AOOI Grup, un grup amb més de 100 òptiques que busquen aquesta part terapèutica més que no pas comercial.

Acin_300_4310Quins fabricants de vidres hi ha?
Ara mateix, els que tenen més potencial són Indo, Essilor i Hoya. A Indo treballo d’assessor tècnic en tractaments de superfície. Indo degut a una mala gestió va tenir una caiguda amb la crisi, però serà el ‘Godzilla’ d’aquest 2015. El seu producte es fabrica, principalment, a Catalunya, i l’I+D es fa aquí. Fan uns tractaments de superfície que donen qualitat i garanties. No és el mateix portar una lent que ve d’Àsia que una feta aquí. Les asiàtiques també poden tenir tractament antireflectant, però s’embruten més, es ratllen més ràpid i després diuen els pacients que l’antireflectant no és pràctic. Mentida, perquè si hi poses el material correcte, això no passa.

Què els hi falta a aquestes ulleres que comprem a l’òptica l’habitual?
Doncs per exemple, és molt important que tinguin UV Blocking, que és un filtre ultravioleta perquè els rajos ultraviolats no travessin a l’ull. Són tractaments de les lents que s’han de fer en laboratoris amb atmosfera lliure d’oxigen. I no són tant cars, però a la franquícia els interessa dir-te que et fan un 70% de descompte i posar-te un vidre asiàtic. Jo podria fer el mateix, però quan nosaltres entreguem unes ulleres també entreguem una carta de prescripció on s’informa al pacient del vidre que porta i els tractaments als que s’ha sotmès. Pràcticament ni en parlem de montures, perquè les marques estan a tot arreu i tothom pot aconseguir-les.

Acin_646_4329
Com s’aconsegueix saber quin és el vidre adequat?
A la consulta quan comencem a valorar la part motora visual, comencem a fer exàmens del fons de l’ull, retina, el vidri, la còrnia, el nervi òptic i valorem la qualitat llagrimal, perquè té potència diòptrica. Els pacients es queden sorpresos, perquè només estan acostumats a llegir les lletres i prou. Per nosaltres tothom que entra per la porta no és un número sinó una persona amb nom i cognoms.

Tantes hores davant pantalles LED, què pot desencadenar?
Doncs problemes. I és tant fàcil com posar un filtre per la llum LED, la llum blava. Si treballes davant de pantalles d’ordinador, tablets o utilitzes sovint l’smartphone, cal portar un protector que en diem blue light. És una làmina de reflexió que es posa al vidre i que protegeix de la sobreexposició a la llum LED. Si no la portes, entra directe a la retina i afecta les cèl·lules, que no es regeneren i això causa un envelliment més ràpid de la retina.

I això què pot comportar?
Que tinguis una visió central perduda. Que comencis a distorsionar o fins i tot que et quedis cec de la zona central de la teva visió. Hi ha una patologia que hem descobert fa uns anys que és la Degeneració Macular Associada a l’Edat (DMAE), que els passa a la gent després dels 70-80 anys. Fent estudis sobre el LED, hem detectat que qui no utilitzi aquestes proteccions de les pantalles, tindrà DMAE molt abans, als 50 anys, i això és molt greu, cal prevenir-ho. Amb la revolucionària lent energy d’Indo es pot aconseguir.

Acin_646_4290I no són molt més cars, els vidres que véns?
No et pensis, la diferència pot ser d’uns 20 euros per vidre, no és una diferència gran.

I les lents de contacte? En recomanes el seu ús?
I tant, sempre i quan es segueixin uns estàndards de qualitat. Fa poc vaig dissenyar una lent terapèutica per aquest grup d’òptiques que dèiem. Aquesta lent té un material que és molt resistent a la deshidratació, així pots portar lents davant l’ordinador i no s’asseca l’ull. També he aconseguit posar-hi UV Blocking. És una lent que no necessita absorbir de la teva llàgrima, no es resseca perquè a la matriu porta un sistema perquè no es deshidrati en tot el dia. Tots els royalties d‘aquestes lents els dóno al Centre Universitari de la Visió, que ajuden als catalans amb problemes de visió i que no tenen diners, i els hi fan ulleres.

Ara mateix tens l’òptica a Sant Gervasi però també tens consulta a Cervera.
Així és, tinc una consulta a Cervera que si tot va bé l’any vinent es transformarà en un centre d’optometria. En tinc moltes ganes, i crec que hi ha feina per fer. Quan aterri a Cervera vull dinamitzar el comerç. Tinc una estratègia pensada, de moment només diré que es diu CLY, Cervera Loves You.

Acin_646_4330Últimament estan sortint marques d’ulleres de sol de disseny i molt barates, tipus Hawkers o Knockaround. Com ho fan per vendre-les a 20€?
El tema de la lent solar és molt discutit per tothom. Aquí el que compres és disseny, no el vidre. Em dius marques, però no saps ni tan sols quin vidre porten! Ells no els fabriquen, i no ho sap ningú qui els fabrica, però segur que vénen d’Àsia. La gent considera que el vidre fosc és el que ens protegeix de l’ull, i això no és cert. Puc colorejar-te un plàstic i posar-te’l en unes ulleres de sol, i dir-te que té categoria 3 o 4. Però això no és res més que el grau de foscor, que no de protecció. Les làmines de UV Blocking sí que protegeixen dels rajos ultraviolats.

Llavors, el benefici també l’obtenen del vidre.
Exacte! No en sabem el fabricant, per la qual cosa ja en desconfio. Jo quan entrego unes ulleres dissenyades per mi també dono una certificació com a col·legiat que el vidre és d’Indo, que és de qualitat. Per poder vendre’s en una òptica és obligatori que tinguin el 100% de protecció ultravioleta, però en la venda a Internet tot és discutible, no tenen la mateixa ISO, perquè no diuen la procedència del material.

I una marca com Rayban, és de qualitat?Acin_300_4295
Jo no deixaré malament la marca Rayban, però Rayban era americana fa uns 20 anys. Llavors, els vidres els fabricava Bausch&Lomb, que és un fabricant que només fa producte de salut visual. Luxottica la va comprar, i ara és italiana, i els vidres ja no els fabrica B&L. Ja no són els vidres d’abans que tenien un factor de protecció per a l’ull boníssim, sinó que són uns G-15, que són uns vidres de protecció estàndard. 20 anys enrere costaven unes 20.000 o 25.000 pessetes, que l’equivalència als temps actuals serien uns 220 euros, però ara es poden comprar per 70 euros. Actualment la protecció és exactament la mateixa que la de les altres marques comercials.

Parles dels vidres com si tinguessin vida pròpia.
Cada persona és un món, no pots generalitzar amb els vidres. Els vidres no els deixo triar al pacient, porta els que li prescric. Les ulleres sí, en tinc més de 1.500 en stock, però per mi les montures són secundàries.

Totes aquestes marques estan enfocant el seu negoci cap a la personalització, això és que funciona, oi?
La personalització de productes ho ofereixen les marques, pots gravar-te el nom, pots triar les varilles, etc. Però el vidre també s’ha d’individualitzar. Si no et personalitzen el vidre d’acord amb el que tu necessites, aquelles ulleres no estan 100% personalitzades.

Acin_646_4340T’operaries de la vista si no hi veguessis perfecte?
Jo sempre dic que és com una cirurgia estètica, no és definitiva. Quan t’operes no és per sempre. La genètica de l’ull sempre està canviant. Un cop dit això, una operació per làser cal tenir en compte que és irreversible. El làser crema, jo ho relativitzo una mica. Una altra opció és una lent intraocular, que no és res més que posar una lent dins l’ull. I encara una altra opció, que és utilitzar lents de teràpia corneal refractiva o el que és el mateix, la tècnica d’ortoqueratologia nocturna. Tinc 1.200 pacients que ho utilitzen. Aquesta lent, que te la deixes posada durant la nit, estira les cèl·lules de l’epiteli de la còrnia, de manera que et treu la miopia. I el més important és que és un procés reversible que compta amb un producte, la lent Paragon CRT, aprovada per la FDA d’Estats Units.

Fotos i text: Roger Vilaseca

Enllaços d’interès:
Web iOptics – http://www.ioptics.es/
Facebook iOptics – https://www.facebook.com/pages/IOptics/326999767480436
Web AOOI Grup – http://www.aooigrup.com/
Indo – http://www.indo.es/
Essilor – http://www.essilor.com/
Hoya – http://www.hoyavision.com/
DMAE (Wikipedia) – http://ca.wikipedia.org/wiki/Degeneraci%C3%B3_macular_associada_a_l%27edat
Hawkers – http://hawkersco.com/
Knockaround – https://knockaround.com/
Rayban – http://www.ray-ban.com/spain
Bausch&Lomb – http://www.bausch.com.es/
Luxottica – http://www.luxottica.com/en
Ortoqueratologia nocturna (Wikipedia) – http://es.wikipedia.org/wiki/Ortoqueratolog%C3%ADa
Paragon CRT – http://www.crtvision.com/
Food & Drug Administration (FDA) – http://www.fda.gov/

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s