“El més important és que la teva marca sigui reconeguda per la qualitat”

Tacho Domènech, 26 anys. Production Manager a Palila
Marc Vila, 24 anys. Customer Service Manager a Palila

Palila és una petita start-up barcelonina amb uns valors molt clars: disseny, funcionalitat, producció a casa, feta a mà i amb productes naturals. Inspirats per la carcassa d’iPad d’Obama, van decidir crear un producte similar. Entrevistem dos dels cervells dins d’aquest projecte, una empresa que ja ha col·laborat amb marques com Moritz o Pronovias. A la seva botiga online, podeu comprar tots els seus productes amb un 10% de descompte durant aquest desembre utilitzant el codi promocional: ARRISCATPALILA.

Quant fa que es comercialitzen els productes Palila?
TD: Nosaltres vam començar farà 2 anys. Érem 3 socis i el Marc Vila no estava amb nosaltres encara. Jo estic amb un altre soci que es diu Marc Anton. El Marc Anton i un altre noi que es deia Víctor em van trucar preguntant si podien fer carcasses de fusta per a l’iPhone 4, i llavors em van explicar que volien fer una marca de carcasses que fossin fetes de fusta al 100%. En aquell moment estava a Chicago buscant feina. Van fer uns prototips aquí a Barcelona amb uns dissenys que els vaig enviar per email, van funcionar, ens vàrem envalentir, i vaig decidir tornar aquí. Vàrem desenvolupar el producte final i al cap de 3 mesos els vàrem començar a vendre. Van tenir molta acceptació i a partir d’allà ens vàrem donar compte que valia la pena ampliar el catàleg. Gairebé sense voler vàrem començar a fer més productes i més productes fins arribar a tot el que venem avui.

Palila Carcasas iPhoneEl vostre producte estrella doncs, és la carcassa de fusta?
TD: La carcassa de fusta la vàrem deixar de fer perquè en sí és poc resistent i la vàrem canviar per l’skin, que té un acabat molt bonic. Ara també acabem de treure un producte nou al mercat. És una funda de plàstic, més resistent, que en comptes de portar un insert metàl·lic en porta un de fusta, fet a Barcelona i fet amb matèria prima catalana. Conté noguera americana, roure europeu, palisandro de Santos i cebrano africà. Amb aquest producte li oferim al client una protecció extra que no té l’skin, alhora que un producte bonic. Entre carcassa i skin no hi ha diferència, pràcticament, però la carcassa és un producte més rodó. Recentment també hem tret diferents models de cinturons, volem diversificar el producte.

Quant fa que heu passat dels gadgets electrònics a roba i complements?
TD: Des que vàrem treure les primeres carteres, fa pràcticament un any, perquè ho vàrem treure just abans de la campanya nadalenca. Pensa que amb només el gadget electrònic et tanques moltes portes. Si fas fundes per iPhone 6, està molt bé, però també et restringeixes el mercat. Que et puguis comprar un cinturó sense tenir iPhone també és genial, no?
MV: El nostre creixement ha sigut bastant orgànic. De passar del mòbil, que és un complement que portes a la butxaca, a la cartera, que també portes a la butxaca i que portes al dia a dia, és un pas. Es va passar de treballar només en fusta a començar a treballar amb pell, tenia molt sentit. Ara, que ja tenim experiència amb pell, hem decidit fer cinturons per seguir en la línia de fer accessoris i complements.

Palila Slideshow 3_granNo us animaríeu a treure unes botes Palila?
TD: Seria xulo, però ara per ara ens sembla més sensat potenciar la línia dels accessoris, perquè ens coneixen per això. D’una bossa de mà, que estem fent ara, pots anar-te’n a una altra bossa de mà més currada, després a una motxilla… llavors potser sí que tindria sentit treure unes sabates, per exemple. No obstant això, si comencéssim a ampliar gamma de producte, també hauríem de canviar el canal de distribució, i això és important mantenir-ho estable. Per què no vàrem fer ulleres de sol de fusta? Se’ns va passar pel cap, però no és el nostre negoci. El món de l’òptica no té res a veure amb el del gadget electrònic. I a la inversa, un que fa ulleres, perquè hauria de fer carcasses? Seria com tornar a començar de nou, i això no ens interessa. Tots els passos estan molt ben medits, aprofitant el que ja hem construït per construir nous productes.

Actualment en quins mercats esteu presents?
TD: Sobretot en el català i l’espanyol. Avui mateix hem venut a Austràlia, i també venem a Estats Units, Canadà, Dinamarca… Però moltes menys unitats, són vendes més aviat testimonials.
MV: Els esforços i el treball de moment no estan centrats en vendre a l’estranger. Crec que encara tenim molta feina a fer a Barcelona i sobretot a Espanya… o més que a Catalunya, almenys. Ens queda camí per recórrer aquí, i amb una mica d’esforç i temps, quan estiguem més establerts i tinguem més automatitzat tot el mercat nacional, llavors potser farem el salt, però de moment no cal córrer.

Veig que feu col·laboracions amb altres empreses, també. Últimament amb Moritz (ENLLAÇ). Com ho gestioneu?
TD: Busquem crear productes amb un valor afegit. Relacionar-se entre marques està molt bé. Per exemple, la tassa de Moritz va venir perquè ells ens van preguntar si podíem fer un producte diferent. Abans que res, els hi vàrem fer una edició limitada de productes Palila amb el logotip de Moritz. Els hi va agradar molt, i llavors van voler fer un pas més enllà i crear un producte nou, que va ser la tassa de cervesa, totalment dissenyada per nosaltres.
MV: Les col·laboracions amb marques de la categoria de Moritz són bones, perquè et donen prestigi. També vàrem col·laborar amb Pronovias, els hi vàrem dissenyar uns skins per una presentació que va veure una gent molt important i ens va anar molt bé. Les col·laboracions no només ens donen repercussió de marca, sinó que també ens serveixen per innovar amb productes nous.

palila_3708_granHi ha algun tipus de comanda mínima?
TD: I tant, mínim han de ser de 1.000 euros. Es tracta de productes d’edició limitada i porta feina personalitzar-los, per la qual cosa les comandes han de ser grans per poder-ho amortitzar.

Quin diríeu que és el valor afegit de Palila?
TD: Nosaltres vàrem començar amb un producte molt natural i senzill. Era una closca de fusta que posaves al teu mòbil, i tot això ho hem anat exportant a tots els nostres productes. Ens agrada fer servir materials nobles. En el cas de la nova carcassa és una excepció perquè el plàstic dóna una funcionalitat que un altre producte no pot donar. Però si crees una tassa de cervesa, i pot estar feta de metall, vidre i cuir, molt millor. És tot reciclable, amb materials poc complicats.
MV: Jo ho resumiria en disseny, perquè tots i cadascun dels nostres productes tenen un disseny pensat al 100%, intentant ser el més minimalista possible, però alhora el màxim funcional i útil possible, amb una estètica agradable. La qualitat dels materials és molt important, i els productes són originals.
TD: Ens encanta la originalitat, intentem crear reaccions als clients amb els nostres productes. Ho cuidem al màxim, i els productes són fets a mà, és un segell nostre. Això fa que cada producte tingui un acabat únic, i no es pot copiar amb cap màquina.

Palila Slideshow 2_granTot i així, us copien?
TD: Sí, hi ha gent que ho intenta. Hi ha qui ho fa i ho ven per la seva banda. És normal, i tampoc ens preocupa massa. El més important és que la teva marca sigui reconeguda, i que associïn el teu nom amb qualitat. Tots els nostres productes podrien estar fets a màquina, com una bossa de mà Louis Vuitton. Però quan tu dius Louis Vuitton, se suposa que és una bossa de mà que és la hòstia. Jo podria fer-ne una de la mateixa qualitat i la gent pensaria que és una merda. El que és important és treballar, treballar i treballar fins que la gent digui: “Ah, això és Palila, segur que és bo”. Quan comences i ets petit, si et venc aquest producte cosit a màquina, amb uns acabats lletjos, ja no li donaràs valor. Ara nosaltres no tenim marca, per la qual cosa hem de vendre producte de qualitat. I amb el temps, poc a poc això es va igualant o fins i tot invertint, sense mai deixar de fer producte de qualitat. En el món de la pell hi ha milions de fabricants i la competència és molt ferotge.

Vosaltres creieu que Internet us serveix més com a branding o com a eina per aconseguir venda directa?
MV: Crec que és difícil de respondre. La gent que veu el nostre producte per Internet i que ens segueix més per facebook viu en aquest món i és diferent del client nostre que compra a la botiga física, que és d’un perfil amb més edat, i que si no estiguéssim a la botiga en qüestió, mai arribaríem a ell per Internet. Tornant a la primera tipologia de client, segurament li costaria molt més trobar-nos a la botiga perquè hi va un cop cada dos mesos i en canvi a Internet hi és cada dues nits i et segueix al facebook, és més accessible. A Internet hi busquem exposició, però perquè la gent conegui el nostre producte i en parli amb els seus amics i al final tot es tradueixi en vendes, és brand awareness.

Palila Slideshow 4_miniTeniu algun objectiu per aquest 2015?
TD: Per començar, superar la facturació del Nadal passat. Hem gastat molts diners en producció de producte nou i reestocatge per aquest Nadal i ara estem molt enfocats a curt termini en això. I després tenim objectius per després de Nadal com serien fer catàlegs nous, tornar a fer imatge de marca, una bona sessió de fotografies, millorar internament l’empresa en la gestió d’stocks, que el Marc hi està molt posat. Volem evolucionar per créixer.
MV: Volem automatitzar tot el que puguem, ja que el nostre temps és limitat i cal administrar-lo al màxim. L’objectiu final és créixer, ampliar la gamma de productes i que els clients segueixin sorprenent-se amb productes nous i xulos, sempre mantenint els valors de Palila.

Quina diferència hi ha entre treballar en una start-up o una empresa multinacional?
MV: Abans estava treballant en una multinacional alemanya, i ha sigut un canvi molt gran anar a treballar a Palila. Hi ha molta feina a fer, i si no la fas tu, ningú et dirà que la facis. Treballar en una start-up fa que tinguis una pressió constant. No és com treballar en una multinacional, on si s’acaba la jornada laboral i no envies un email, no passa res perquè ja ho faràs l’endemà. Aquí plegues de treballar i estàs pensant en coses a millorar contínuament, coses que podries estar fent per millorar l’empresa…
TD: En una start-up estàs de vacances però estàs en tensió, mirant si vens, si has rebut algun email… aquí si no contestes el correu electrònic, ningú ho fa per tu.

Palila_3706_miniÉs més important la idea o la capacitat d’execució?
TD: Capacitat d’execució al 100%. Una idea no és res més fins que no es materialitza. Això ens ho han preguntat moltes vegades. Bé, jo em llevo cada dia i tinc centenars d’idees, però si no les faig, no serveix de res.

En aquest sentit, quin consell donaríeu a joves emprenedors amb idees però que no saben com tirar-les endavant?
TD: Està molt bé tenir idees, però no pots oblidar que tothom té idees, no només tu. Llavors, lo important és que si tu tens una idea i n’estàs convençut, ves a totes per fer-la realitat. Si tu tens aquesta idea i veus que pots tenir una cabuda o pots crear una innovació que et donarà un avantatge competitiu al curt termini, no pots perdre el temps, perquè darrere teu vindrà un grup empresarial amb molts més recursos que tu, te la copiarà i automàticament et deixarà fora del mercat al cap d’un mes.

Fotografies i text: Roger Vilaseca
Fotografies de productes: Palila

Enllaços d’interès:

Web Palila – www.palila.es
Facebook Palila – www.facebook.com/palilaproducts
Twitter Palila – www.twitter.com/PALILAbarcelona
Instagram Palila – instagram.com/palilabarcelona

Un pensament sobre ““El més important és que la teva marca sigui reconeguda per la qualitat”

Deixa un comentari